Woest Winsten – een terugblik

Wat is de betekenis van Woest voor het culturele veld in Zwolle, het onderwijsveld en de jongeren

Woest heeft vanaf haar ontstaan in 2015 bijgedragen aan een stevige ontwikkeling van cultuureducatie in het onderwijs in Zwolle. Woest is vanaf haar ontstaan een speeltuin geweest waar buiten de kaders van het onderwijs werd gewerkt. Waar alles kon.

Inspiratie voor docenten en kunstenaars
Er zijn door de jaren heen heel veel mooie nieuwe workshops ontstaan en heel veel docenten en kunstenaars geïnspireerd geraakt. Woest gaat over persoonsvorming, talentontwikkeling, cultuur, kunst en welzijn. Woest gaat over de totale ontwikkeling van een mens, en Woest is altijd gegaan voor het gunnen, geven en delen van de ontdekte parels. Mede dankzij Woest zijn er in Zwolle een aantal cultuureducatiebedrijven die heel vooruitstrevend zijn en een brede aanpak hebben. Wat werd en wordt ontdekt tijdens Woest, kwam beschikbaar voor ieder kind. Alle meewerkende workshopleiders en cultuureducatiebedrijven kregen de boodschap: gebruik het en speel! Breng het verder en breng het naar een hoger level.  

Koploper in onderwijsvernieuwing
De organisatie van Woest heeft door de jaren heen een veel beter beeld gekregen over wat onderwijsvernieuwing nu eigenlijk inhoudt, en daarin heeft de organisatie steeds vooropgelopen. Wat onder de oppervlakte sudderde, werd door Woest opgepakt en zichtbaar gemaakt. Zaadjes werden geplant en personen werden aan het denken gezet; in beweging gebracht. Woest is ook een leerschool geweest voor kunstenaars: wat zijn jongeren, wat is hun belevingswereld, hoe kan ik daar met mijn kunst het beste bij aansluiten?  

Talentfluisteren en de kwaliteit van ‘labels’
Het Talentfluisteren van Luk Dewulf heeft door zijn presentatie op Woest veel bekendheid gekregen. Nu is het een landelijk bekend fenomeen waarin veel onderwijzers geschoold worden. Tijdens Woest is ook aandacht besteed aan het positief labelen van mensen. Dus niet alleen de negatieve, lastige dingen van bijvoorbeeld adhd of autisme benoemen, maar juist ook de positieve, zoals creativiteit en probleemoplossend vermogen, concentratie en precisie. Die manier van omdenken zorgde voor veel verrassing en erkenning van de kwaliteiten van gelabelde jongeren.  

Verbinding in cultuureducatieveld
Woest heeft veel verbinding tot stand gebracht tussen cultuurmakers, onderwijs en cultuureducatieorganisaties. Het bij Woest ontwikkelde gedachtengoed heeft de potentie om de hele provincie mee te trekken in nieuwe vormen van leren. Woest heeft een inofficiële kwaliteitsnorm tot stand gebracht voor cultuureducatieworkshops. Dat gaat vooral over het maximaal aansluiten bij jongeren en het belang van spelen en nieuwsgierigheid als bron van leren.  

Jongeren perspectief geven
De kern van wat Woest altijd als onderlegger heeft genomen voor de artistieke inhoud, is: jongeren het gevoel geven dat ze perspectief hebben in deze wereld. Maar ook dat het uit henzelf moet komen, en dat ze dat kúnnen. Woest heeft jongeren daadwerkelijk betrokken bij de ontwikkeling van workshops en activiteiten. Zo werd een beter beeld verkregen van hoe jongeren denken en voelen. Dat is één van de grote winsten van Woest: dat kunstenaars, onderwijzers en cultuureducatieinstellingen hebben geleerd hoe ze écht bij jongeren konden aansluiten.

Woest: blauwdruk voor velen
Het concept van Woest kan fungeren als een blauwdruk voor velen die met cultuureducatie bezig zijn en bezig gaan. Daarbij is het belangrijkste, dat jongeren medeontwikkelaar blijven en dat écht wordt ingeplugd op het veld van onderwijzers en creatieve professionals. Dat samenspel zorgt voor de vernieuwing in het onderwijs die zo hard nodig is.