Woest Karvaan

Van 28 september tot en met 9 oktober toerde de culturele WOEST Karavaan langs 11 voortgezet (speciaal) onderwijs scholen in Zwolle en Regio Zwolle. Iedere ochtend werd de karavaan opgebouwd op een andere school. We hebben in totaal 1200 leerlingen uit het klaslokaal gehaald en ondergedompeld in de festivalsetting van de karavaan waar ze met diverse kunst en cultuur workshops aan de slag konden. Alle workshops van de karavaan zijn ontwikkeld samen met kunstenaars/cultuuraanbieders, docenten en jongeren.

Wil jij dit ook op jouw school? Trek dan je (vak)docent of directeur aan de jas en maak samen een mooie keuze uit onderstaande workshops!

Boek rechtstreeks één of meerdere workshops uit de WOEST Karavaan via de cultuuraanbieders hieronder:

Stunten met je angst

Kunstaanbieder: Stuntman JP de Kam
Discipline: Stunt
Boeken: www.jpdekam.nl

De leerlingen worden eerst bevraagd over hun ervaringen met angst, wat het met ze doet en hoe ze daarmee omgaan. Daarna worden ze in twee groepen verdeeld en kan de echte spanning beginnen. De één gaat een hoogteval maken en landt in een air kussen. De ander gaat met een karretje van een helling af. Op de kar kunnen ze remsystemen bouwen en bescherming aantrekken als dat nodig is. Je zult ontdekken dat iedereen anders omgaat met angst.

We hebben namelijk ook allemaal andere grenzen. In deze workshop zien we hoe de leerlingen hiermee omgaan, welke overwinningen ze weten te behalen maar ook welke grenzen ze durven aan geven.

Meet and Feed

Kunstaanbieder: Judith Elders en Eline Stolk i.s.m. leerlingen SVO
Discipline: Food, sluit aan op burgerschap
Boeken: www.demeisjesvanplezier.com 

Haal de kok in je naar boven! In dit kookworkshopspel ga je op creatieve manier aan de slag. Het draait om bewustwording van voedselverspilling en het gebruik van ‘buitenbeentjes’. Want met een aardappel met een bobbel, een kromme komkommer of een gekke wortel kun je best iets lekkers maken. Ontdekken door te proeven, te ruiken en te experimenteren met verschillende ingrediënten. Maar hoe kom je aan die ingrediënten? Dat is nu net de kunst.
De producten liggen namelijk onder een doek die je door middel van een dobbelspel kunt bemachtigen. Dan weet je ook nog niet met wie je gaat koken. Ook de groepen worden doormiddel van een spel samengesteld. De ruilhandel tussen de groepen kan beginnen.
Want je moet wel de juiste spullen hebben om iets lekkers te kunnen maken. De wedstrijd kan beginnen!! Binnen een korte tijd leer je samenwerken en iets heerlijks presenteren.

De leerlingen van SVO helpen alle groepjes met het verzinnen van smakelijke creaties. Daarnaast voeren ze een onderzoek uit naar de lekkerste stuctuur van hapjes. Als klap op de vuurpijl nemen de leerlingen van SVO ook nog eens hun eigen foodtruck mee!

Van donker naar licht

Kunstaanbieder: Coen Bouwstra
Kunstdiscipline: Beeldend
Boeken: www.nooitopinternet.nl

Schilderen op een zwart vel papier met neon verf. En het mooie is, deze verf licht alleen op in het donker onder een UV lamp. Verven zonder regels. Zelf bepalen hoe je de verf op het papier gaat krijgen. Je mag gooien, stempelen, schilderen, rollen, knippen. Alles kan!
Eigenlijk ben je in het daglicht iets aan het creëren waarvan je niet weet wat het effect is. In de auto van de kunstenaar is een donkere kamer gemaakt, zodat je kan checken of je lekker bezig bent. Laat je creativiteit z’n gang maar gaan!

The city that never sleeps

Kunstaanbieder: Martijn Bakker
Kunstdiscipline: Beeldend en techniek
Boeken: https://wonderdelen.weebly.com/

Afgedankte apparaten transformeren tot een city. Slopen maakt nieuwsgierig en dat is nu precies wat we gaan doen. Oude mixers, telefoons, printplaten, strijkbouten… alles mag uit elkaar. Zo ontdek je niet alleen de techniek achter de apparaten, maar zie je misschien ook wel een mooi lijnenspel en de schoonheid van vorm, kleur en technische vernuftigheid.

Van de los gewrikte onderdelen creëren we een stad waarmee het proces van transformatie is afgerond. We laten je op een leuke en onderzoekende wijze kennismaken met techniek, zonder dat het heel technisch of theoretisch wordt. Gewoon lekker aan de slag.

Huis van diversiteit

Kunstaanbieder: Gina Maria
Kunstdiscipline: Theater en amusement, sluit aan op burgerschap
Boeken: http://www.nederlandsejeugdmusicalschool.nl/

Het huis van diversiteit bestaat uit vier museumkamers. In deze kamers gaan de
jongeren in groepjes van 4 personen genders en genger-expressie uit de
LHBTIQ+ ontdekken, zoals biseksueel, de gay cultuur, dragqueen en transgender.
Per museumkamer treffen ze een QR-code aan. Door de code te scannen met
een mobieltje krijg de jongeren een kort filmpje te zien van:

• Biseksueel – Erik
• Dragqueen – Miss Meggie
• Gay cultuur – Christel
• Transgender – Heleen

Elk filmpje eindigt met een denkopdracht die gesteld wordt aan de jongeren. Want waar is de persoon van het filmpje nieuwsgierig naar bij de jongeren? Na alle museumkamers te hebben onderzocht, volgt een theatrale doe-opdracht. Een van de twee onderstaande opdrachten voert het groepje uit.

• Transformeer je tot een dragqueen en geef jezelf een naam.
Er zijn mooie kostuums beschikbaar, dus pak lekker uit.

• Speel de balkonscène uit Romeo en Julia en kies of je Romeo en Julia bent
of Romeo en Julian of Romy en Julia.

Door eens in de huid van een ander te kruipen, krijg je vast een andere kijk op de wereld!

Stad van de toekomst

Kunstaanbieder: Xplosief
Kunstdiscipline: Beeldend en techniek, sluit aan op maatschappelijk debat
Boeken: http://www.xplosief.nl/

De stad van de toekomst vormgeven in Minecraft en tegelijk nadenken en bewust worden van klimaatverandering. Via een postwall worden de leerlingen gestimuleerd na te denken over het klimaat met vragen als:

• Wat betekent natuur of milieu in jouw dagelijks leven?
• Hoe kan natuur en mens beter samenwerken in het centrum van de stad?
• Hoeveel energie-water heb jij per dag nodig?
• Hoe maken we de stad klaar om de hitte-stress te bestrijden en het bestrijden van het overvloedige water in de winter?

De jongeren worden vervolgens verdeeld in groepjes van 3 personen. Iedere groep gaat in Minecraft aan de slag en bouwt een onderdeel van de stad. Maar met nog 1 moeilijkheidsgraad erbij… alle groepen krijgen een opdracht!

1. Bouw je droomhuis en houdt daarbij rekening met het water dat je kunt opvangen.
2. Bouw een ‘schone’ energieplek, dat kan zijn zonnepanelen bij een parkeerplaats of windmolens op het dak van een flatgebouw, windturbines onder een viaduct.
3. Bouw een waterreservoir zodat het overtollige regenwater opgevangen kan worden en later weer gebruikt kan worden.
4. Maak een verkeersverbinding naar de andere wijken.

Hier ontstaan ongetwijfeld mooie innovatieve oplossingen!

Chef onderwijs

Kunstaanbieder: Kunsteducatie Nederland
Kunstdiscipline: Beeldend/ Architectuur/ interieur ontwerp
Boeken: https://www.kunsteducatienederland.nl/

De overheid bepaalt de inrichting van het onderwijs in al zijn facetten (zowel theoretisch als praktisch). Het wordt tijd dat de leerling een stem krijgt en de inrichting van het onderwijs bottom-up wordt benaderd in plaats van top-down. In deze workshop is het de leerling die bepaalt! Leerlingen starten met een kort kringgesprek onder begeleiding van Chef reality (workshopleider).

In dat kringgesprek wordt er gezocht naar antwoorden op de vraag; wat wil JIJ leren en/of veranderen in het onderwijs? Met deze input gaat de leerling vervolgens alleen of in tweetallen achter een computer of tablet aan de slag om zijn/haar ideeën vorm te geven in een online wereld (Virtual reality). Er kan ook gekozen worden voor een on-going proces. De wereld die door een eerste leerling wordt gecreëerd kan worden vervolgd door een tweede leerling. Maar bij voorkeur samenwerken in duo’s!

“Als mentor zie je nu veel meer dan in een les, je leert leerlingen op een andere manier kennen” – Xander mentor DOC93